Sluta vara så hård mot mig själv

Det säger ju sig självt att det går dåligt när man, som jag gör, sätter upp skyhöga krav och mål på sig själv som man aldrig lyckas leva upp till. Kraven jag har på mig själv är dömda att misslyckas redan innan jag hinner påbörja dess förverkligande. Jag tänker att nu, nu är det minsann slut på allt som har varit dåligt innan. Inga chips, inget godis, inga nötter ... knappt någon mat. Ibland går det så långt att det nästan inte känns okej att äta mat. Nästa dag äter jag mat + chips + godis. Var finns logiken? Logiken infinner sig i en utebliven viktnedgång. Och det är ju inte alls konstigt när jag tänker efter, ändå är det så svårt att bryta mönstret.

Jag tror inte på mig själv längre. Och det är en farlig sak att både inse och komma till. Jag orkar knappt tänka "Imorgon ska jag ..." för jag vet ju att det inte kommer bli så ändå.

Radika förändringar och sjuka krav är inte vägen. Små förändringar och att göra saker som känns roliga och uppmuntrande däremot, kan vara vägen.

Dessvärre. Det hade varit så mycket enklare om man bara kunde äta minimalt och träna. Men jag har tydligen inte anorektiker-gener i mig, vilket kanske är tur. Jag vill ju äta, mat är gott och ganska viktigt.

Så jag ska sluta att sätta upp konstiga krav och mål för mig själv som inte lämnar någon plats för snedsteg. Faller man en gång, så är inte livet slut. Men man ska ta lärdom av det. Vad var det som gjorde att jag föll? Hur kan jag undvika detta nästa gång? Allt är inte förstört, och man går inte upp tio kilo.

En av mina stora laster i livet är Pepsi Max. Jag dricker verkligen för mycket av denna vara. Men idag drack jag vatten istället - är det inte värt lite uppmuntran istället för att fortsätta att trycka ned mig själv för ett beroende jag ännu inte lyckats ta mig ur? Troligen.

Det ligger nog i min natur att vara hård mot mig själv. Inget är bra nog. Aldrig.

Kommentarer
Postat av: therese

Alla dessa svackor kommer man alltid hamna i. jag är i en nu, jag sa högt igår till min pappa när jag satt och tröck i mig mackor "allt är bara förgäves jag kan lika gärna gå upp dessa 10kg igen för det kommer ändå bara ta två veckor att gå upp allt"

2009-11-26 @ 10:04:19
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: Jag klarar det

Usch :/



Vad har man gjort för att förtjäna etta öde, tro?

2009-11-26 @ 10:12:47
URL: http://jagklarardet.blogg.se/
Postat av: therese

och jag har gått upp 2kg om inte mer jag skämms så mkt

2009-11-28 @ 15:09:38
URL: http://slutavarafet.blogg.se/
Postat av: Jag klarar det

You hold the power to break this pattern. I know you do.

2009-11-29 @ 00:10:52
URL: http://jagklarardet.blogg.se/
Postat av: CaTTis

Men att du drack vatten den här gången är ju ett steg i rätt riktning. =) Jag drack mkt läsk förut också, men sen bestämde jag mig för att jag kan lika gärna dricka saft... så fick jag vänja mig vid det, nästa steg blev att jag kan lika gänra dricka vatten! Så nu har jag tre flaskor vatten i kylskåpet så att jag alltid har kallt vatten, vilket är riktigt gott! Man får ta det i små steg, som du säger man sätter ofta upp mål som man känner är omöjliga att nå. Sätt upp delmål! =) Kram

2009-11-30 @ 12:07:39
URL: http://cataztrof.blogg.se/
Postat av: CaTTis

Men att du drack vatten den här gången är ju ett steg i rätt riktning. =) Jag drack mkt läsk förut också, men sen bestämde jag mig för att jag kan lika gärna dricka saft... så fick jag vänja mig vid det, nästa steg blev att jag kan lika gänra dricka vatten! Så nu har jag tre flaskor vatten i kylskåpet så att jag alltid har kallt vatten, vilket är riktigt gott! Man får ta det i små steg, som du säger man sätter ofta upp mål som man känner är omöjliga att nå. Sätt upp delmål! =) Kram

2009-11-30 @ 13:48:41
URL: http://cataztrof.blogg.se/
Postat av: therese

jag tog ett steg i rätt riktning idag =)

2009-11-30 @ 19:12:29
URL: http://slutavarafet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback